Fråga SSR Direkt: Får man returnera arbetsmiljöansvaret?

Sedd av 271

FAQ. Här på sajten publicerar vi löpande några av de vanligaste frågorna vi får från våra medlemmar. Dagens fråga kommer från en chefsmedlem som undrar om man får returnera arbetsmiljöansvaret.

Senast ändrad 14:01, 12 Okt 2017

Har du frågor om kollektivavtal, lön, semester, likabehandling eller något annat som rör dina rättigheter och utvecklingsmöjligheter på jobbet? Hittar du inte det du söker, hör av dig till SSR Direkt så hjälper vi dig att räta ut dina frågetecken.

Får man returnera arbetsmiljöansvaret?

Hej, jag tillträdde en ny chefstjänst för två månader sedan. Vid anställningsintervjun var jag tydlig med att jag inte hade erfarenhet av arbetsmiljöansvar. Arbetsgivaren ville ändå anställa mig och vi var överens om att jag skulle få går på de kurser som behövdes. Nu får jag inget gehör för mina önskemål om utbildning. Chefen är ändå tydlig med att det är jag som har arbetsmiljöansvaret. Jag gör så gott jag kan, men känner att jag inte har tillräckliga kunskaper. Jag har läst att man kan returnera arbetsmiljöansvaret, men min chef säger att arbetsmiljöansvaret ingår i mina arbetsuppgifter och att vägra kan räknas som arbetsvägran. Hur ska jag göra?

/Ganska ny som chef

Svar: Det är riktigt att du, under vissa förutsättningar, kan returnera arbetsmiljöansvaret. På Arbetsmiljöverkets webbsida finns en blankett som du kan ladda ner. Den blanketten bör också användas när arbetsgivaren delegerar arbetsmiljöansvaret. Vi rekommenderar alltid att delegationen är skriftlig.

Så den första frågan är om du skrivit under att du mottagit delegationen? Även om du gjort detta kan du, under vissa förutsättningar, returnera ansvaret. Den andra frågan är om det står i ditt anställningsavtal att du har arbetsmiljöansvaret, eller att du har en så kallad företagsledande befattning, till exempel VD, generaldirektör, kommunchef eller förvaltningschef, eller motsvarande, där det förväntas att det är du som har ansvaret. Då blir det knepigare. Å andra sidan bör du i så fall ha mandat och befogenheter att själv bestämma vilken kompetensutveckling du behöver.

Så rådet är att du och din chef går igenom Arbetsmiljöverkets blankett tillsammans och också kommer överens om vilka kunskaper som behövs, ifall du har dem eller inte och hur du ska få till dig de kunskaper som du saknar. Säkerställ också att du har de befogenheter och resurser som behövs!

Varje situation är unik, så returnera aldrig arbetsmiljöansvaret utan att först ha stämt av med våra chefsförhandlare i Chef Direkt! Vi går då igenom just din situation och tillsammans kan vi komma fram till hur du ska agera.

Ring Chef Direkt på 08-617 44 00 eller maila till chefdirekt@akademssr.se. Vi har öppet vardagar klockan 8.00–17.00.

up 81